fredag 18. mars 2011

18.03 Baattur paa Ganges

Kvelden i gaar ble litt spesiell. Baattur paa Ganges var noe vi hadde sett fram til, men hadde ikke forutett alle ingrediensene!! En lang  baat med plass til hele gruppen, og motoren var en mann med aarer! Men fredelig og godt...etter kaoset i gatene.
Vi ble forevist tempel paa tempel langs elvebredden, av en tydelig stolt guid, som har bodd hele sitt liv i Varanasi. Til slutt kom vi til en stor baalplass, med 6-7 baal i brann. Dette viste seg aa vere et krematorium, der folk brendte sine dode slektninger, og hadde en seremoni der. Asken ble feid i elven ved hoyvann.
Vi saa ogsaa flytende dode okser, dette er jo en hellig elv, saa her ble de "begravet". Veldig spesielt for oss aa se.Noe som ogsaa maa nevnes fra denne turen er myggsvermene vi aldri har sett makan til, men med rikelig med  myggspray gikk dette bra. !

Ny baattur i morges, vi var oppe kl 05, for aa se soloppgangen, flott skue:-) Myggen sov enda!!

Grethe er innhentet av en noget vrimlete mage igjen, selv om vi mener vi tar alle forholdsregler. Hun fikk en litt daarlig folelse i gaar naar vi spiste, litt saan "pytt i panne" opplevelse naar maten kom paa bordet! Og natta ble slitsom. Da jeg skulle ut og kjope cola og bananer til henne i formiddag...fikk jeg se hvor hjelpsomme disse menneskene er. Saa til min fortvilelse at bananene var paa andre siden av gata, og stod og mannet meg opp til aa krysse. En hyggelig mann kom bort aa spurte om jeg trengte hjelp, og vips var jeg over. Jammen ventet han til jeg hadde handlet ogsaa, og fulgte meg trygt hjem:-) Gutten sin det!

I morra blir det flytur tilbake til Dehli, og Indiaeventyret er snart slutt.Satser paa at det fortsetter i Kina vi. LYKKE :-)

3 kommentarer:

  1. Ja, det høres virkelig ut som et eventyr. Og stakkars Grethe, Nå igjen!!!!!!! Men ukrutt forgår ikke så lett, du er nok snart ute på eventyret igjen tenker jeg. Go reise videre og ta vare på hverandre, som det ser ut som dere gjør.
    Klem fra Torild på Vesterøyveien.....hihih

    SvarSlett
  2. Har nesten opplevd turen sammen med dere;-) Så film fra Varanasi på nettet i går av akkurat den turen dere hadde på Ganges. Likbrenning, bading og klesvask i skjønn forening... litt av et liv, og veldig fasinerende. Må ha vært et utrolig skue. Jammen godt at det finnes babaner og cola, Grethe! Håper du kommer til hektene.
    Bare for å nevne det:.. Her våknet vi til nysnø i dag!! Klem og god tur til Kina.
    Hilsen Hilde E.

    SvarSlett
  3. Mange fantastiske opplevelser.Håper dere holder dere friske i fortsettelsen.
    Det er store kontraster, var på hytta i helgen og hadde en flott skitur på nypreppa løper i påskesol, men her hjemme holder det heldigvis på og "våres".I morgen er det jentekveld hos naboen, vi kommer til å savne deg grethe. Kos dere videre, klem fra Ragnhild

    SvarSlett